Friday, January 28, 2011

mengenal diri (I)

menjadi diri sendiri bukannya mudah.

bagaimana kita dapat mengetahui,samada jika kita mempamerkan diri kita yang sebenar atau tidak? mudah sahaja.

menyesali tindakan yang dilakukan.terfikir "kenapalah aku buat macam tu."

tidakkah kita terfikir,sekiranya kita melakukan sesuatu yang berbeza dari apa yang telah selesai,adakah itu maknanya kita melakukan sesuatu yang kita benar-benar mahu,yakni menjadi diri sendiri?

sometimes that may be the case,but sometimes it is not.humans,are too complex to be simplified with simple words.

sebenarnya,kita perlu membezakan yang mana merupakan isi hati kita sendiri,dan yang mana merupakan bisikan syaitan.ilham dari Allah juga perlu dikenalpasti,serta digunakan sebaik mungkin.

suara hati tidak semestinya melambangkan diri kita sendiri.adakalanya kita perlu lakukan apa yang kita rasa tidak patut,kerana kesannya mungkin bertentangan dari pandangan orang lain.juga bisikan syaitan itu dapat dikenali,jika sahaja kita cukup mengenali diri kita sendiri terlebih dahulu.

sesuatu yang baik dari tanggapan kita,adakalanya buruk di sisi Allah.sesuatu yang buruk dari tanggapan kita,mungkin sahaja merupakan ujian dari Allah yang menjanjikan pahala kepada mereka yang bersabar menghadapinya.

1 comments:

Anonymous said...

Erm.. Betul-betul.. But, sometimes kita bukan sengaja nak buat sesuatu yang kita taknak buat. Hati tak ikhlas nak buat, tapi demi 'menjaga' hati orang lain, kita rasa terpaksa buat.. Sampai lupa yang perkara itu sebenarnya bukan lah baik pun. Muhasabah diri memang seharusnya dilakukan. Cuma.. Kadang-kadang, apa yang kita lakukan itu, semua dah terlambat.. Kita tak boleh pusing balik masa. Apa yang boleh kita buat, insaf (bertaubat) atas kesilapan yang kita lakukan. Namun, kita manusia. Mudah alpa. Benda yang sama mungkin berlaku lagi... Kitaran ini mungkin terjadi sehingga hati (iman) kita betul-betul kuat untuk menahan diri dari melakukan perkara yang tidak diingini itu.. Kot..